“Noi ne ducem; e rândul vostru să trăiţi. Cu buruienile astea uscate, noi am crescut şi ne-am făcut datoria; acu veniţi voi. Să fiţi sănătoşi!…Uite pământul ăsta: m-a făcut să asud; am muncit toată viaţa pentru el, de cele mai multe ori fără să mă răsplătească; m-am supărat şi l-am blestemat, — dar nu m-aş duce de pe el pentru nimic în lume. Nădăjduiesc că tot aşa o să faci şi tu şi că n-o să mai pleci. Aci suntem născuţi şi eu şi maică-ta şi părinţii noştri şi părinţii părinţilor noştri…”

28.06.2012

O întrebare de 1.000 de lire: De ce apa fierbinte îngheaţă mai repede decât apa rece?


De ce apa fierbinte îngheaţă mai repede decât apa rece? Oamenii de ştiinţă au decis să ofere un premiu de 1.000 de lire, aproximativ 1.250 de euro, pentru cel care va oferi un răspuns pertinent la această întrebare la care şi Aristotel a evitat să răspundă, scrie Daily Mail.
Fenomenul, cunoscut ca efectul Mpemba, este dilema a cărei rezolvare va fi recompensată cu suma de bani de către Societatea Regală de Chimie din Marea Britanie.
În 1968, studentul tanzanian Erasto Mpmemba le-a pus profesorilor de la Universitatea Dar es Salaam următoarea întrebarea: “Dacă luăm două recipiente cu acelaşi volum de apă, la 35 de grade, respectiv 100 de grade Celsius şi le punem în congelator, prima care îngheaţă este apa fierbinte. De ce?”. Profesorul universitar nu a putut să răspundă la această întrebare şi a numit fenomenul după numele studentului care i-a pus-o.
În zilele noastre Societatea Regală de Chimie a pus la bătaie premiul în bani pentru cel care va elabora o explicaţie pertinentă la această dilemă ştiinţifică. Răspunsurile pot fi trimise până pe data de 30 iulie, la adresa de AICI.
Sursa: www.gandul.info

Un comentariu:

  1. Poate fi o explicatie viabila densitatea mai mica a apei, ca urmare a dilatatiei materiei realizata prin incalzire, si, ca procedeu de intensificare a fenomenului de inghet, circulatia mai rapida a curentilor de molecule din vasul infierbantat catre si dinspre exterior , ca efect al diferentei mai mari de temperatura (atractia contrariilor).

    RăspundețiȘtergere